Znajdź nas

Split payment

Aktualności,Podatki,VAT
Podatek VAT to podatek od towarów i usług. Split payment to jeden ze sposobów uszczelnienia luki podatkowej w VAT. Jego wartość doliczana jest do wartości netto transakcji handlowej. Odróżniamy dwa rodzaje podatku VAT - podatek należny i naliczony. Wartość należnego podatku VAT trzeba obowiązkowo wpłacić do urzędu skarbowego, natomiast o wartość naliczonego podatku VAT możemy co do zasady pomniejszyć podatek należny. Do urzędu skarbowego wpłacamy zatem kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy VAT-em należnym a VAT-em naliczonym. Czyli przysługującym do odliczenia w ramach prowadzonej działalności.

Czym jest split payment?

Split payment w praktyce jest modelem podzielonej płatności, w którym kwota netto z faktury VAT wystawionej przez przedsiębiorcę zostaje przelana na jego firmowy rachunek bankowy, a kwota podatku VAT trafia na specjalny, wyodrębniony przez bank rachunek VAT. Taka forma podzielonej płatności obowiązuje w Polsce już od 1 lipca 2018 roku. Początkowo była dobrowolna. Jednak od 1 listopada 2019 roku split payment stał się obowiązkowy dla faktur powyżej 15 tys. zł brutto. Które zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Załącznik do pobrania tutaj. Należy zaznaczyć, że mechanizm podzielonej płatności dotyczy wyłącznie transakcji dokonywanych przelewem w złotych polskich i jest stosowany w odniesieniu do podatników VAT. Uczulamy: za niedostosowanie się do przepisów, mogą nas spotkać bardzo dotkliwe konsekwencje finansowe.

Jak to działa?

Od 1 listopada 2019 r. obowiązkiem dla sprzedawcy jest umieszczanie adnotacji „mechanizm podzielonej płatności” na fakturach. Które dokumentują sprzedaż towarów, bądź usług z załącznika 15 i spełniają warunki do zastosowania MPP (Mechanizm Podzielonej Płatności). Karą za wystawienie faktury bez tej adnotacji jest dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku wykazanej na tej fakturze. Jeżeli z kolei płatność za towar lub usługę wymienioną w załączniku nr 15 nie została wykonana zastosowaniem split payment (pomimo takiego obowiązku), to urząd skarbowy może ustalić sankcję w wysokości 30% kwoty podatku VAT przypadającej na nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15. Kolejną przykrą konsekwencją dla nabywcy w przypadku pominięcia zastosowania obowiązkowego MPP jest brak możliwości zaliczenia takiego wydatku w koszty podatkowe. Przypominamy, że taka sama sankcja występuje w przypadku dokonywania przelewów. Dotyczy transakcji powyżej 15 tys. brutto na konta bankowe niewidniejące na Wykazie podatników VAT. Zapraszamy do zapoznania się artykułem o tzw. białej liście.

Co jeszcze warto wiedzieć?

To jednak nie wszystko. Podatnik, który wbrew obowiązkowi dokona nieprawidłowej płatności z pominięciem MPP, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe (Art. 57c. Kodeksu karnego skarbowego). Ostatnim następstwem za niedostosowanie się do przepisów jest ponoszenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zobowiązania podatkowe VAT dostawcy. Dotyczy towarów i usług z załącznika nr 15, niezależnie od kwoty – odpowiedzialność „od pierwszej złotówki”. Odpowiedzialności unikniemy, jeśli zastosujemy MPP. Split payment w rzeczywistości nie jest jednak taki straszny. Dzięki takiemu sposobowi płatności przedsiębiorca zyskuje pewność, że nie wyda pieniędzy, które powinien rozliczyć z urzędem skarbowym. I to wcale nie tak, że nie ma dostępu do tego konta - może z niego regulować inne zobowiązania budżetowe: podatek dochodowy od osób prawnych (CIT), podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), podatek akcyzowy, należności celne oraz składki ZUS. Przedsiębiorca, może również ubiegać się o zwrot środków zgromadzonych na rachunku VAT-owskim. Co więcej, kiedy przedsiębiorca wykonuje przelewy split payment, może w wygodny sposób dysponować zawartością konta VAT przypisanego do konta firmowego. W takim wypadku wartość netto przelewu zostaje pobrana z konta głównego. Natomiast pozostała część, czyli kwota VAT zostaje automatycznie pobrana z rachunku VAT (jeśli są na nim środki).