Znajdź nas

Koszt uzyskania przychodu – wyjaśniamy!

Aktualności,CIT,PIT,Przedsiębiorca
Koszt uzyskania przychodu często wywołują wiele pytań u przedsiębiorców. Dziś postaramy się wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące kosztów uzyskania przychodów.

Koszty uzyskania przychodu – co to?

Każdy przedsiębiorca, szczególnie na początku działalności gospodarczej, musiał zadać sobie to pytanie. I nawet po wielu latach prowadzenia firmy zapewne często to robi… ponieważ nie ma pełnego katalogu wydatków dotyczących kosztów uzyskania przychodów, a jedynie tych, które nie stanowią takich wydatków. Koszty uzyskania przychodu są wydatkami, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, a także zachowania lub zabezpieczenia przychodów. Dodatkowo, muszą one zostać prawidłowo udokumentowane.

Co możemy uznać za koszt uzyskania przychodu?

Kosztami uzyskania są z całą pewnością takie koszty, które są nam niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej (np. opłaty za telefon służbowy, najem lokalu, zużycie mediów w wynajmowanym lokalu itp.). Należy jednak pamiętać, że zawsze trzeba udokumentować je prawidłowo wystawionymi fakturami, bądź rachunkami. Innymi wydatkami, które możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu są między innymi: sprzęt biurowy niezbędny do wykonywania pracy (np. komputery, drukarki, skanery), sprzęt na produkcji, wynagrodzenia pracowników, kursy i szkolenia dla pracowników, wydatki na reklamę, księgowość, a także koszty utrzymania aut służbowych. Należy jednak pamiętać, że niektóre z tych wydatków mogą być limitowane. Np. część kosztów dotyczących służbowych samochodów osobowych, a inne koszty można zaliczać do środków trwałych (np. maszyny) i amortyzowane.

Czego nie zaliczamy do tych kosztów?

Katalog, który zwiera wyłączenia od kosztów uzyskania przychodów przedstawiono dosyć jasno w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kosztami uzyskania przychodu nie są przykładowo wydatki poniesione na reprezentację. A także odsetki związane z nieterminową spłatą zobowiązań budżetowych i podatkowych, koszty egzekucyjne związane z niewykonaniem zobowiązań, czy kary i grzywny.

Co jeśli przedsiębiorca nie jest pewien, czy wydatek, który poniósł jest kosztem uzyskania przychodu?

Wtedy zachęcamy do kontaktu ze sprawdzoną księgową lub biurem rachunkowym. Doświadczone biuro księgowe rozwieje wątpliwości! Dodatkowo przypominamy, że nie każda forma opodatkowania pozwala nam na pomniejszanie podstawy opodatkowania o koszty uzyskania przychodów. Taką możliwość wyklucza np. ryczałt.